Omgaan met een pijnlijke ervaring of crisis volgens de Chinese Geneeskunde

Crisis

Een crisis kun je zien als een kans om te groeien in bewustzijn, liefde en compassie en innerlijke vrijheid. Wie de natuur en het leven bestudeert, kan er niet omheen: leven gaat over groei en evolutie. De filosofie van de Tao laat dat heel helder zien.

Een crisis doet pijn

Een pijnlijke ervaring of crisis is je motor voor groei. Een crisis doet pijn, het wringt en het roept vragen op. Je lijkt persoonlijk niet bij machte om er verandering in te brengen. Het je dwingt daardoor om dieper te kijken. De vragen die opgeroepen worden, verlangen een antwoord. Gevolg: je gaat zoeken, je komt in beweging. Bezien vanuit de Tao, zijn er twee tegengestelde manieren om ergens mee om te gaan: een yang en een yin manier. Dat geldt ook voor omgaan met een crisis.

Yang

Yang is naar buiten gericht. Dat houdt in: je wilt iets doen. Je wilt de situatie veranderen. Daarvoor is actie nodig. Je wilt alles doen wat in je vermogen ligt om hieruit te komen. Voor een doelgerichte actie moet je weten wat je doet en waarom. Je gaat er dus over nadenken en over praten. Je wilt begrijpen. Je zoekt een oorzaak zodat je aan een oplossing kan werken. Je doet wat nodig en nuttig is.

Er zit echter een addertje onder het gras: Als je niet oppast, vertaalt dat ‘zoeken naar een oorzaak’ zich in wijzen met de vinger naar de situatie en/of naar de ander. “Dat komt door…” . Wat doet dat met jouw gevoel? Voel je dan eigenlijk je echte gevoel nog wel? Of creëren je overtuigingen een toplaag van boosheid, machteloosheid en strijd, waardoor je helemaal niet meer bij datgene in jou kan zijn, dat liefde, troost, geruststelling en heling behoeft?

De kans is groot dat je energie nu naar de ander of de situatie gaat. Een situatie die je niet kan managen (en die vaak ook nog eens oude ervaringen van onmacht triggert). Voor je het weet zit je vast in boosheid, strijd, oude overtuigingen en machteloosheid. Zo beland je in een dynamiek van slachtoffer en dader. Die dynamiek brengt je verder van huis.

Yin

Het is nu tijd voor de yin-kwaliteit in het crisismanagement. Wat houdt dat in? Yin is naar binnen gericht. Niet zo zeer op een doelgerichte actie, maar meer op het werkelijk ontmoeten van hetgeen er nu is. Jezelf nabij zijn, zou je kunnen zeggen. Als je dat werkelijk kan, dan ben je in staat om jezelf datgene geven wat je van de ander of de omstandigheden verlangde. Dat is een hele kunst, dat moet ik toegeven, maar het maakt je tenslotte vrij en heel.

Hoe doe je dat?

Laat ik eerst zeggen: dat is een weg van vallen en opstaan. Dat doe je niet even. In mijn ervaring gaat het hierom: Je ontvangt wat er is, oftewel: je neemt je verlies, je pijn, je falen. (Nou, dat is al heel wat!) Om dat te kunnen heb je iets van zelfvergeving, zelfcompassie en vertrouwen nodig en soms ook een periode van echte rouw.

Die weg naar binnen is daarnaast een weg van overgave. Het vereist van je dat je je op een goed moment durft over te geven aan het niet-weten. Je gaat dan dus door je persoonlijke onmacht heen. Je stopt met vechten, beschuldigen en oorzaken zoeken. In feite maakt je ego dan een buiging voor iets anders, iets groters.

Daarvoor heb je iets van geloof nodig, waardoor je je durft over te geven en te openen.

  • Geloof in jezelf: bijvoorbeeld dat je de diepgevoelde intentie hebt, om jezelf nooit meer in de steek te laten, jezelf niet te veroordelen, jezelf te steunen en serieus te nemen.

  • Geloof in een mens die je erdoorheen trekt: iemand die de yin-kant voor je ankert, die je helpt om jezelf te omarmen in wat er is en die je kan vertrouwen.

  • Geloof in iets dat groter is dan jij: noem het je Hoger Zelf, je Boeddha natuur, God of Tao. De/het Ene dat aan elke vorm ten grondslag ligt, waar je deel van uit maakt. Dat geloof is iets waarin je kan groeien. Hiertoe nodigt een crisis je uit: om een vertrouwen te ontwikkelen dat onder alles ligt.

Dat oer-vertrouwen vinden maakt je vrij

In psychologische termen is de yin-beweging bekend als ‘de val’. Het is een belangrijk onderdeel, wil je tot de kern komen. De jonge vogel weet niet of hij kan vliegen tot hij zich in het luchtledige laat vallen en ervaart dat hij dan niet te pletter valt. En ja, dat is doodeng. De overlever in ons doet er gewoonlijk alles aan om dit te voorkomen.

Die yang-manier, die kennen we wel. Die is nodig zodat je iets kan doen om verbetering in de situatie te brengen en om er wat van te leren. Als de yin-manier echter ontbreekt, dan ontbreekt het hart (de kern, de liefde en de essentie). Het is dan nooit compleet.

Als de yin-beweging in je crisismanagement ontbreekt, dan kan je eindeloos ‘therapieën’ en toch kom je wezenlijk op een bepaald moment niet verder.

Samenvattend zou je kunnen zeggen:

  • De yang-kwaliteit in een crisis geeft inzicht en persoonlijke macht.

  • De yin-kwaliteit geeft een diep oer-vertrouwen in het leven. Je opent het pad van genade waarin je kan ontvangen. Het bevrijdt de kracht van kwetsbaarheid, het pure, het oorspronkelijke.

Bron : Inspirerend Leven - Geschreven door Conny Coppen

Vorige
Vorige

Waarom rituelen zo belangrijk zijn voor je ziel

Volgende
Volgende

Cardio- of krachttraining: wat is beter om af te vallen?